Tijd-kunst 2: Ingeborg Rauss

Ingeborg Rauss toont hoe de mens zijn weg moet vinden in zich permanent veranderende organisatiestructuren.

Het werk is verschillend, de thematiek is verwant. Christine de Boom en Ingeborg Rauss houden zich alle twee bezig met het thema tijd. Deel 2: de gerasterde mens van Ingeborg Rauss.

Het werk van de Duitse Christine de Boom en de Oostenrijkse Ingeborg Rauss vraagt erom ze met elkaar in verband te brengen. Beide vrouwen hebben hun artistieke sporen  verdiend met tentoonstellingen in galeries, musea en op internationale beurzen. Ieder van hun kunstwerken fascineert meteen.

Weg van figuratie
Het werk zelf van Christine de Boom en Ingeborg Rauss lijkt op het eerste gezicht niet veel met elkaar gemeen te hebben. In hun beeldtaal laten beide kunstenaressen weliswaar de figuratie in hun werk niet helemaal los zoals de meeste van onze kunstenaars dat wel doen. Maar daar houden de uiterlijke overeenkomsten  wel op. Wat beider werk echter inhoudelijk bindt, is het thema tijd.

Reflectie op deze tijd
Op het tweede gezicht namelijk daagt de kunst van Christine en Ingeborg toeschouwers uit na te denken over hetzelfde fenomeen; de tijd. Beiden houden zich in hun werk bezig met vraag welke betekenis de tijd waarin we leven heeft voor ons. Hun kunst reflecteert op onze tijd, maar ieder op geheel eigen wijze.

Pictogrammen
Ingeborg Rauss maakt schilderijen van acryl met vaak daarnaast ook grafiet en lakstift, objecten en beelden van glas, grafieken en zij bouwt installaties. Maar in haar beeldtaal blijft zij vrij constant. Haar werk bevat altijd menselijke figuren, vaak in de vorm van pictogrammen zoals we die kennen van verkeersborden en stoplichten. Zij bewegen zich in een omgeving van over en door elkaar heen liggende rasters, geometrische kaders waaruit ook weer de menselijke figuren zelf bestaan.

Ingeborg Rauss: Gestern war noch alles in Ordnung, acryl, krijt en lakstift op doek, 120 x 120 cm, €3.270,00

Felle kleuren
Daarnaast verschijnen in haar werk logo’s, letters, ons allen bekende, alledaagse tekens en symbolen. Haar schilderwerk bestaat uit vier series. Van drie van deze series heeft New German Art werken in de collectie: Teken-interpretatie-communicatie, Jong-mooi-succesvol-aangepast en Gisteren was nog alles in orde. Voor de composities maakt zij intensief gebruik van de computer. De kleuren zijn fel en contrastrijk.

De figuren in haar werk lopen of rennen maar lijken ieder idee van oriëntatie verloren te hebben

Ordeningssysteem
Ingeborg wil onze tijdgeest in haar werk vatten. Als volleerd filosofe heeft Ingeborg zich onder meer in de semiotiek verdiept. Centraal in haar werk staat het begrip ordeningssysteem. Een ander woord dat dit begrip het best recht doet is organisatiestructuur. Zij begrijpt de hedendaagse mens als een inwendig ordeningssysteem dat tegelijkertijd wordt gestuurd door ogenschijnlijk uitwendige organisatiestructuren waarvan hij zich niet of nauwelijks bewust is.

Rastering
Denk daarbij aan het verkeer, communicatiemiddelen, media en de bijbehorende technologie. De figuren in haar werk lopen of rennen maar lijken ieder idee van oriëntatie verloren te hebben of er naarstig naar op zoek te zijn. Zij zijn als individuen onherkenbaar geworden en lijken als zodanig op te gaan in hun omgeving. Het doorlopende kleurgebruik en de rastering van de figuren versterken deze indruk nog eens. De menselijke pictogrammen die zij afbeeldt, kan iedereen over de hele wereld begrijpen.

Permanente verandering
Maar deze globale verstaanbaarheid is bedrieglijk. Want juist in de context van de over en door elkaar heen lopende rasters lijken zij hun vertrouwde betekenis te verliezen. Bij nader inzien zijn wij, inclusief de kunstenares zelf, die figuren die hun weg moeten zien te vinden in de zich permanent veranderende organisatiestructuren om ons heen en die er tegelijkertijd altijd al deel van uitmaken. Haar boeiende werk verleidt ons steeds weer bij dit gegeven stil te staan.

Kijktip:
Over Ingeborg Rauss’ werk en haar rijke tentoonstellingsverleden staan verschillende filmpjes op YouTube vinden. Onder meer van een van haar laatste exposities in Galerie Zülow in de Oostenrijkse stad Linz. De tentoonstelling heette digital-real. Daarnaast deed ze mee aan het grote NEXTCOMIC-FESTIVAL in Oostenrijk.

Digital Real

Digital Real, wie wirklich ist die Wirklichkeit? Diese Frage stellt die in Linz geborene Künstlerin Ingeborg Rauss in ihrer neuesten Ausstellung in der Galerie Zülow im Landeskulturzentrum Ursulinenhof.Ausgangspunkt für die hier ausgestellten Werke war die Bebachtung der Künstlerin, dass Jugendliche mit ihren smartphones längst nicht mehr nur telefonieren, sondern ein Großteil ihrer Kommumikation darüber abläuft und sich dadurch auch deren Wahrnehmung ihrer individuellen Realität insgesamt verändert.

Geplaatst door LLTV op Donderdag 8 februari 2018

Bekijk alle werken van Ingeborg Rauss

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.