Kleine werken zijn het nieuwe groot

Een groep abstracte kunstenaars wendt zich af van groots en meeslepend schilderen en maakt bewust kleine werken.

Waarom zou een kunstwerk groot moeten zijn? Een goede vraag. Toch gaan veel verzamelaars als ze de keuze (en het geld) hebben voor forse formaten. Groot is in de kunst nu eenmaal de norm. Stonden vroeger wandvullende landschappen en Bijbelse taferelen in hoger aanzien dan de kleinere stillevens en genreschilderijen, nu geldt dit voor monumentale schilderijen en installaties.

Festival art
Voor kunstenaars is het niet veel anders. Meer oppervlak staat gelijk aan meer vakmanschap. Ook bij naoorlogse helden als Pollock en Warhol was formaat een belangrijke factor. In de jaren negentig van de vorige eeuw nam de grootheidsnorm zelfs groteske vormen aan.  Groot, luidruchtig en bombastisch was de manier om op te vallen op kunstbeurzen. Het bracht een criticus van tijdschrift The New Yorker op de term  festival art.

Klaudia Krynicka: Sunrise, acryl op doek, 30 x 40 cm, € 860

Wereldwijde trend
Gelukkig ontstond het afgelopen decennium een tegenbeweging. Kunstenaars wijzen het drama af en kiezen juist voor minder schreeuwerige onderwerpen en technieken. Een trend richting het persoonlijke en intieme, waar het kleine formaat goed bij aansluit. The New York Times noemde de miniatuur in 2008 al ‘the next big thing’, volgens Vogue is het ‘kleinschilderen’ inmiddels een wereldwijde trend.

 

Deze werken meten zich met prenten, manuscripten en iconen

Vera Oxfort: Medias Res 1, 2 en 3, olieverf en potlood op doek, 40 x 40 cm, € 860 per stuk

Geen venster
De kleine abstracte werken breken met een  lange realistische traditie van het schilderij als venster. Maar ze gaan ook in tegen de laatmodernistische opvatting van het schilderij als een muur. Deze werken meten zich met andere, minder geroemde media: prenten, manuscripten en iconen. Juist het kleine formaat leent zich voor een serieuze onderzoek naar het schilderproces. Voor zowel schilder als kijker.

Verplaatsen
Er zijn veel voordelen aan kleine schilderijen. Geen getob of de aankoop boven de bank past, want een kleiner werk past altijd. Zeker in de doorgaans bescheiden Nederlandse huizen met minder muur om kunst op te hangen. Bovendien bieden kleine werken meer mogelijkheden om te schuiven en verplaatsen. En ben je een werk zat? Dan leg je ‘m gewoon weg. Een hoekje in de kast volstaat.

Margit Buß: WN 76/1 en 78/2, acryllak op canvasdoek, 13 x 13 cm, € 375 per stuk

Handelsmerk
Een bijkomend voordeel: kleine werken zijn meestal beter betaalbaar. Meestal, want sommige kunstenaars maken van het kleinere formaat hun handelsmerk en kunnen inmiddels juist daarom hoge prijzen vragen. Gelukkig geldt dit niet voor alle kunstenaars. New German Art heeft betaalbare werken in kleiner formaat (<50 cm) van Helga von Berg-Reese, Katrin Hosterbach, Klaudia Krynicka Ellen Mäder-Gutz, Vera Oxfort en Ute Wöllmann.

Openingsbeeld: Katrin Hosterbach, Am Faden 1, aquarel en viltstift op papier, 30 x 40 cm (met lijst), €340

 

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.