Alles stroomt bij deze kunstenaars

Doelbewust beïnvloeden Dörte Lützel-Waltz en Margit Buß de stroom van de verf op het doek.

Het proces van het schilderen is een belangrijk onderdeel van het werk van Dörte Lützel-Waltz en Margit Buß. Maar noem deze twee geen informele schilders. De dynamiek van kleur, daar is het beide kunstenaars om te doen.

Signatuur
In het stromen van verf wordt de kracht van kleur het beste zichtbaar. Dat is het uitgangspunt van het werk van de Berlijnse schilder Dörte Lützel-Waltz. Ze giet verschillende lagen acrylverf en schellak op een meestal niet-gegrondeerd doek. De kleuren verlopen en mengen, overlappen en doordringen elkaar en worden deels opgezogen door de onderlaag. De werkwijze roept herinneringen op aan Morris Louis, Helen Frankenthaler en Joan Mitchell. Toch heeft het werk van Dörte Lützel-Waltz een onmiskenbaar eigen signatuur.

stromen

Dörte Lützel-Waltz: Am dunkelem Wasser, acryl op doek, 105 x 135 cm, €2.350

Geen toeval
Op sommige plekken zijn de verfstromen dicht, op andere plekken transparant. Het oog zoekt zich een weg door de verfsporen, stuit soms op een dichte muur en tast dan weer verder in een verbluffende diepte. Het mooie daarbij is dat de kunstenaar exact weet wat ze doet. Na langdurig onderzoek naar de stroomkwaliteiten van vloeibare verf heeft ze dit proces volledig in de hand. Niets wordt aan het toeval overgelaten, afhankelijk van de dichtheid en vloeibaarheid weet Dörte Lützel-Waltz exact hoe een verfspoor gaat lopen.

Na langdurig onderzoek heeft Dörte Lützel-Waltz de stroomkwaliteiten van vloeibare verf volledig in de hand

Uitdoven
Toch is het proces van schilderen voor deze voormalige neuroloog en psychiater niet het brandpunt van haar oeuvre, maar kleur. Kleur als oerkracht en energiedrager, als gesprekspartner in het maakproces. De vormen die ontstaan zijn organisch en doen denken aan de plantenwereld of waterspiegelingen. Deze associaties met de natuur gaat ze zeker niet uit de weg. Veel titels verwijzen naar de natuur of natuurverschijnselen.

Archivaris
Margit Buß vermijdt de verwijzing naar de zichtbare wereld wél doelbewust.  Zo kiest ze niet voor een liggend landschapsformaat maar voor vierkante doeken. Ook de titels geven geen richting. Hier geen verwijzingen naar de natuur maar alleen een nummer. Ze benadert het schilderen als een archivaris: elk experiment wordt gedocumenteerd zodat het later opnieuw kan worden toegepast.

Ik laat de verf eerst stromen om ‘m daarna voor mij te laten werken (Margit Buß)

Op de grond
Via olieverf, acryl en gouache kwam Buß uit op in water oplosbare industrielakken.  Ze haalt deze bij de bouwmarkt en mengt ze bij met pigmenten. Ze legt de doeken op de grond en brengt verschillende lagen aan over elkaar.  ‘Ik laat de verf eerst stromen om ‘m daarna voor mij te laten werken.’ Wat ooit uit toeval ontstond, kan ze nu exact herhalen.

stromen

Margit Buß: WN 137, 138 en 140, acryllak op doek, per werk 40 x 40 cm en €1030

Uitharden
Het gaat Buß niet alleen om het stromen, maar ook om het doordringen van de lagen. Nat in nat dringen lagen makkelijk in elkaar door. Nat, vochtig of half droog is het materiaal voorspelbaar en belastbaar.  Toch kan het gebeuren dat bij het uitharden lagen uit de diepte alsnog naar boven komen. Zo werken berekening en toeval perfect samen.

Naar alle werken van Dörte Lützel-Waltz

Naar alle werken van Margit Buß

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.