Hoe concreter hoe beter

Deze concrete kunstenaars onderzoeken de wetmatigheden van de beeldende kunst.

Misschien is het omdat ze in de eerste plaats ruimtelijk werken. Een schilder kan zich met één gebaar op het doek uitdrukken. Beeldhouwers werken met materiaal dat zich niet in een keer gewonnen geeft. Ze creëren meer vanuit een plan dan vanuit subjectieve expressie

Zagen, meten, knippen, blazen
Het hout voor de installaties van Matthias Stuchtey moet eerst worden gemeten en gezaagd. Het glas in de sculpturen van Johannes von Stumm moet eerst geblazen, het steen bewerkt, het brons gegoten. Nobert Klaus moet de takken eerst in vorm knippen. En aan de reliëfs van papier van Helga von Berg-Reese gaan precieze meet- en knipsessies vooraf. Niet zo verwonderlijk dus dat deze vier kunstenaars werken vanuit een vooraf uitgedacht concept.

Wiskundige verhoudingen
Beeldhouwers Johannes von Stumm en Matthiast Stuchtey werken daarbij vanuit het principe van de gulden snede. Dat zijn eeuwenoude wiskundige verhoudingen die in een kunstwerk zorgen voor evenwicht en schoonheid. De tweede serie Restbauten 35, 38 en 53 zijn bijvoorbeeld op deze manier ontstaan. Bij Johannes von Stumm geldt dat voor het werk Vollmond.

concrete kunstenaars

Vollmond (1-12) Johannes von Stumm, Vollmond (2017), glas, brons en graniet, 44 x 28 x 13 cm, € 7280

Constructivistische voorbeelden
Beide kunstenaars voelen zich ook verwant met constructivistische voorgangers. Het werk Lack van Matthias von Stuchtey werd tentoongesteld in Berlijn ter ere van de honderdste verjaardag van Malevichs Zwarte vierkant. Ook verwijst de kunstenaar naar de Stijl als inspiratiebron. Johannes von Stumm baseerde twee sculpturen op het werk van de Britse schilder Ben Nicholson: de werken Quadrat und drei Kreise en Fenster.

concrete kunstenaars

Duo schwarz LIED 0146-12 (2012), takken, staal, verf en acryl, 61 x 30 x 10 cm, €1.610,00

Objets trouvés
Het onderzoek naar hogere ordeningssystemen hoeft niet noodzakelijk met kostbaar materiaal. Matthias Stuchtey werkt juist graag met bouwmaterialen en sigarenkistjes, Helga von Berg-Reese vindt haar expressie in karton, papier en drukwerk en Norbert Klaus kiest voor wat hij in de natuur aantreft. In  Duo schwarz combineert hij daarbij eenvoudig materiaal als takken (natuur) met een spiegelend glad oppervlak (cultuur) in twee vierkanten van gelijke grootte.

Helga von Berg-Reese: Beige Weiß im Rechteck (2012), reliëf van wit karton, 42 x 44 cm (met lijst), € 920

Werken in serie
Het werken in serie lijkt een logisch gevolg van de conrete benaderingswijze. Helga von Berg-Reese maakte een reeks collages van een poster van de Biënnale van Venetië in serie. Het werk Beige Weiß im Rechteck is zelf een serie van 12 gelijkvormige witte rechthoeken. Door dit minimalisme gaat alle aandacht naar de formele aspecten als structuur en lichtval. Het werk roept herinneringen op aan Nul-kunstenaar Jan Schoonhoven.

Variaties in een serie zien we in de Havanna-reeks van Matthias Stuchtey. De ruimtelijke objecten zijn gemaakt van sigarendozen, waarvan New German Art er zes in de collectie heeft. De werken kunnen volledig op zichzelf staan, maar in serie winnen ze alleen maar aan kracht.

 

 

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.